Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

ACM jaarverslag 2023: Nieuwe regels en taken vragen om nieuwe vorm van toezicht

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt zich op voor een nieuwe vorm van toezicht. Dat komt door een reeks nieuwe Europese wetten voor online platforms en aanbieders van online diensten. Zo begon de ACM in 2023 met voorbereidingen op toezicht op de Digital Services Act. Daarin staat dat bedrijven ook een eigen verantwoordelijkheid hebben voor het goed laten werken van markten. De ACM ziet erop toe dat online platforms hun interne processen zo hebben ingericht dat zij hun verantwoordelijkheid ook kunnen nemen. Dit type toezicht – procestoezicht – maakt een groeiend deel uit van het takenpakket van de ACM. Dat staat in het jaarverslag over 2023.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “De wereld om ons heen verandert snel en dat vraagt iets van alle marktspelers en ook van ons als toezichthouder. Nieuwe wetgeving vraagt om nieuwe handhavingsstrategieën en nieuwe manieren van werken. Het procestoezicht vraagt om een andere aanpak dan traditioneel toezicht gericht op marktgedrag van bedrijven. Denk aan reguliere gesprekken met onder toezicht staande bedrijven over de inrichting van hun werkprocessen en inzicht in complianceprogramma’s. Hiermee kunnen we bijdragen aan een veilige online omgeving.”

Scherper toezicht op de energiesector

Sinds februari 2023 geeft de ACM via de maandelijkse Monitor Consumentenmarkt Energie inzicht in het aanbod van nieuwe contracten, overstapgedrag en prijstrends. Zo houdt de ACM tarieven van leveranciers en ontwikkelingen in de energiemarkt scherp in de gaten. Daarnaast gelden vanaf 1 juni 2023 nieuwe regels voor opzegvergoedingen bij het vroegtijdig opzeggen van vaste energiecontracten. Hierdoor is het aanbod van vaste energiecontracten weer op gang gekomen. Ook trad de ACM op tegen energieleveranciers die klanten misleiden via telefonische werving of hun financiën en administratie niet op orde hebben.

Samenvatting: de ACM in 2023

In 2023 richtte de ACM zich naast haar reguliere taken in het bijzonder op agendathema’s energietransitie, digitale economie en verduurzaming. Hieronder een overzicht van een deel van onze acties.

 

De ACM in 2023

  • De ACM pakt webwinkels aan voor het gebruiken van nepkortingen en misleidende countdowntimers.
  • Als beoogd toezichthouder start de ACM met voorbereidingen voor toezicht op nieuwe digitale wetgeving als de Digital Services Act en Digital Markets Act.
  • De ACM wijst de bezwaren af van Apple tegen een eerder opgelegde last onder dwangsom vanwege oneerlijke voorwaarden voor aanbieders van datingapps in de Appstore.
  • Netbeheerders mogen belangrijke maatschappelijke projecten voorrang geven op het stroomnet. Het voorstel van de ACM krijgt brede steun, zo blijkt uit een consultatie in 2023.
  • Vanaf februari 2023 publiceert de ACM maandelijks een Monitor Consumentenmarkt Energie met prijzen voor nieuwe contracten, inzicht in overstapgedrag en prijstrends.
  • De ACM ziet erop toe dat warmteleveranciers geen onredelijk hoge tarieven rekenen. 4 leveranciers vragen het maximum. Zij kunnen goed uitleggen waarom dat zo is.
  • DGB Energie stopt met telefonische werving van klanten na ingrijpen door de ACM.
  • De ACM houdt scherper toezicht op energieleveranciers en treedt op tegen 1 leverancier die de financiën en administratie niet op orde heeft.
  • Met de campagne ‘Groene praatjes’ waarschuwt de ACM consumenten voor misleidende duurzaamheidsclaims. Voor ondernemers publiceert de ACM een vernieuwde en duidelijkere leidraad duurzaamheidsclaims.
  • Voor het maken van onder meer verboden prijsafspraken krijgen 3 eierhandelaren een boete.
  • LG krijgt een boete van bijna 8 miljoen euro voor het maken van verboden prijsafspraken over de online verkoop van televisies.
  • Bezoekers downloaden meer dan 120.000 keer een van de voorbeeldbrieven via de website ACM ConsuWijzer.
  • De ACM verbiedt de overname van Talpa door RTL omdat er anders een te machtige partij ontstaat in het medialandschap.
  • 4 wortelbedrijven krijgen een boete omdat zij de markt onderling verdeelden.

Zie ook