Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Energieleveranciers houden zich beter aan regels tijdige facturatie

Energieleveranciers houden zich beter aan de regels voor het versturen van jaar- en eindafrekeningen. Dat blijkt uit onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM heeft energieleveranciers in de zomer van 2023 aangesproken op de facturatie omdat 1/3 van de bedrijven de jaar- en eindrekeningen niet op tijd verstuurde. Deze leveranciers moesten met verbeterplannen komen en zijn vervolgens extra gecontroleerd door de ACM. Hieruit blijkt dat bijna alle leveranciers hun facturatie op orde hebben gebracht.

Energieleveranciers zijn verplicht om hun klanten (consumenten en andere kleinverbruikers) jaarlijks een afrekening te sturen, zodat de klant weet of hij moet bijbetalen voor de levering van gas en/of elektriciteit of dat hij geld terug krijgt. Bij een verhuizing of overstap naar een andere leverancier moet de klant om dezelfde reden zo snel mogelijk na de overstap een eindafrekening ontvangen. Leveranciers moeten de jaar- of eindafrekening binnen 6 weken na de einddatum verstuurd hebben aan hun klanten.

De ACM heeft met energieleverancier Qwint bindende afspraken gemaakt over de facturatie en uitbetaling van tegoeden. De leveranciers Nieuwe Stroom en easyEnergy stonden onder verscherpt toezicht omdat het versturen van eind- en jaarrekeningen niet in orde was. Beide leveranciers hebben inmiddels orde op zaken gesteld. De ACM heeft de aanvullende voorschriften voor de vergunning van deze 2 leveranciers ingetrokken.


Documenten

We doen ons best om documenten toegankelijk te maken. Helaas lukt dat niet altijd. Kunt u de tekst van een document op onze website niet lezen met een schermlezer of kunt u de kleuren van grafieken niet onderscheiden? Stuur ons een email. We nemen binnen een week contact met u op. En we proberen u binnen 4 weken een toegankelijke versie te sturen.

Zie ook