Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Dit artikel is onderdeel van ‘Leidraad bescherming online consument’. Bekijk volledige leidraad

Regels over online reclame

Reclame is overal. Het is niet weg te denken uit de online wereld. Het draagt er aan bij dat u uw producten kunt verkopen. Consumenten moeten wel weten dat er sprake is van reclame. Want u mag ze niet misleiden tot een aankoop.

Reclames zijn te vinden op websites, in apps, en steeds vaker zelfs in games. Maar het is bij reclame niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld wanneer bekende gezichten worden ingezet om merken of producten te promoten. Die promotors noemen we ‘influencers’. Het is belangrijk dat consumenten reclame herkennen als zodanig. Want consumenten misleiden is verboden. Maak dus duidelijk dat het om reclame gaat.

Als u consumenten misleidt met reclame is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Oneerlijke handelspraktijken zijn dus verboden. De ACM houdt toezicht op deze consumentenregels.

Er gelden meer regels als u reclame maakt of laat maken. U moet in alle reclames waarin u prijzen noemt, bijvoorbeeld ook voldoen aan de regels voor prijzen.

Voor reclames in het algemeen en de inhoud ervan gelden verder de regels uit de Nederlandse Reclamecode. Als u reclame op kinderen richt geldt ook de Kinder- en Jeugdreclamecode. De Reclame Code Commissie houdt toezicht op deze reclame regels.

Wat moet en wat mag niet?

  • Bij reclame moet duidelijk zijn dat het om gesponsorde content gaat. Bij het product moet staan wie de betalende partij is en dat het gaat om gesponsorde content. Die regels gelden ook wanneer er tijdens een (live)stream reclame wordt gemaakt, bijvoorbeeld door influencers.

  • Als u producten of merken aanprijst van een andere partij, moet u het consumenten duidelijk melden als dat gebeurt als onderdeel van een partnership met die partij. Zoals bij online ‘product placement’.

  • Bij redactionele inhoud moet duidelijk zijn wanneer er sprake is van gesponsorde content.

  • Maak geen reclame als onduidelijk is dat het om reclame gaat. Maak ook geen reclame als niet vermeld wordt wie betaalt voor de reclame.

  • Prijs geen producten of merken aan van een andere partij, zonder het consumenten duidelijk te melden als dat gebeurt als onderdeel van een partnership met die partij. Zoals bij online ‘product placement’.

  • Zet geen influencers in om reclame te maken, als het daarbij niet duidelijk is dat deze personen daarvoor betaald worden en door wie.

Tips

  • Zorg dat de doelgroep van de reclame begrijpt dat er reclame wordt gemaakt. Pas u dus aan bij een speciale doelgroep zoals kinderen.

  • Controleer of influencers waarmee u samenwerkt zich aan de regels houden. Spreek hen hierop aan als dit niet zo is. En werk niet met influencers samen die zich niet aan de regels houden.

Voorbeelden

Voorbeeld: Reclame in wachtruimte voorafgaand aan een potje

In een spel bestaat een spelmodus voor spelers die wachten op voldoende deelnemers. Zij komen met hun avatar in een driedimensionale in-game wachtruimte. Spelers kunnen daarin alvast rondlopen en andere spelers zien. Zodra er genoeg mensen zijn ingelogd op de server, tikt een klok af naar de start van het spel. In de driedimensionale ruimte staat een groot scherm. Daarop worden echte producten aangeprezen. Er staat niet bij dat de billboards onderdeel uitmaken van een partnership met een ander bedrijf. Dat mag niet. Als er sprake is van betaalde content of een partnership moet dat erbij staan, bijvoorbeeld door de video te ‘flaggen’. Dit betekent dat er duidelijk bij de video is aangegeven dat het gaat om gesponsorde content. En ook moet erbij staan wie ervoor betaalt.

Voorbeeld: Reclame in een livestream

Sommige influencers filmen zichzelf tijdens het gamen zodat anderen kunnen meekijken. Dit heet een ‘streamer’. Een populaire streamer koopt tijdens het spelen een ‘skin’ en prijst die aan. Kijkers kunnen vervolgens ook de game openen en die skin kopen. Als ze kopen met de ‘creator code’ van de streamer, dan gaat 5% van de aankoop naar de betreffende streamer. Het moet voor de kijkers duidelijk zijn dat het hier gaat om gesponsorde content. De streamer moet er dus bij vermelden dat het om een advertentie gaat.

Relevante regelgeving

Uitleg bij regelgeving