Regels over online reclame
Reclame is overal. Het is niet weg te denken uit de online wereld. Het draagt er aan bij dat u uw producten kunt verkopen. Consumenten moeten wel weten dat er sprake is van reclame. Want u mag ze niet misleiden tot een aankoop.
Reclames zijn te vinden op websites, in apps, en steeds vaker zelfs in games. Maar het is bij reclame niet altijd duidelijk dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld wanneer bekende gezichten worden ingezet om merken of producten te promoten. Die promotors noemen we ‘influencers’. Het is belangrijk dat consumenten reclame herkennen als zodanig. Want consumenten misleiden is verboden. Maak dus duidelijk dat het om reclame gaat.
Als u consumenten misleidt met reclame is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk. Oneerlijke handelspraktijken zijn dus verboden. De ACM houdt toezicht op deze consumentenregels.
Er gelden meer regels als u reclame maakt of laat maken. U moet in alle reclames waarin u prijzen noemt, bijvoorbeeld ook voldoen aan de regels voor prijzen.
Voor reclames in het algemeen en de inhoud ervan gelden verder de regels uit de Nederlandse Reclamecode. Als u reclame op kinderen richt geldt ook de Kinder- en Jeugdreclamecode. De Reclame Code Commissie houdt toezicht op deze reclame regels.
Wat moet en wat mag niet?
Tips
Voorbeelden
Relevante regelgeving
- Titel 3 Afdeling 3A Burgerlijk Wetboek Boek 6 (Oneerlijke handelspraktijken)
- Titel 5 Afdeling 2B Burgerlijk Wetboek Boek 6, paragraaf 3 (informatieverplichtingen voor overeenkomsten op afstand)
- De Reclamecode
- De Kinder- en Jeugdreclamecode
-
Gewijzigde Mediawet (2020)