Acm.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruikersgemak te verbeteren. Lees meer over cookies

Uw rechten bij warmte via een warmteleverancier

Met een kleine aansluiting op het warmtenet zoals stadsverwarming en blokverwarming, heeft u meestal een contract met een warmteleverancier. U bent dan beschermd door de Warmtewet. Bekijk uw belangrijkste rechten.

Snel naar:

Bescherming Warmtewet

Als warmteverbruiker bent u beschermd door de Warmtewet in deze situatie:

Als huurder of VVE-lid valt u mogelijk niet onder de Warmtewet. Bekijk uw rechten als u de warmte betaalt aan uw verhuurder of als u de warmte betaalt aan uw vereniging van eigenaren (VVE).

Warmtecontract

Uw warmteleverancier moet u een warmtecontract aanbieden. Dit heet ook wel een warmteovereenkomst.

In het contract moet staan:

  • contactgegevens van uw warmteleverancier
  • capaciteit van uw aansluiting
  • of u een individuele of een collectieve (gedeelde) aansluiting heeft
  • wat u geleverd krijgt: warmte, warm kraanwater en/of koeling
  • wat u betaalt voor uw warmte of koude
  • minimumtemperatuur en maximumtemperatuur
  • eisen voor uw installatie, bijvoorbeeld wat voor afleverset u nodig heeft
  • op welke manier uw leverancier uw verbruik meet
  • hoe lang uw contract duurt, wanneer u kunt verlengen of stoppen en wat dat kost
  • waar u terecht kunt voor klachten
  • bij welke onafhankelijke geschillencommissie uw leverancier is aangesloten
  • 2 betalingsmogelijkheden en wat ze kosten
  • hoe uw leverancier omgaat met warmtestoringen en waar hij deze registreert
  • algemene voorwaarden, als de leverancier die heeft

Tarieven

U betaalt niet meer dan de maximale warmtetarieven.

Bekijk ons advies bij problemen met de warmterekening.

Duurzaamheid

In het ‘warmte-etiket’ ziet u waar uw geleverde warmte en koude vandaan komt. En wat het effect hiervan is op het milieu.

Het warmte-etiket moet op de website van uw warmteleverancier staan. En u krijgt het bij uw jaarrekening.

Nieuwe aansluiting

Voor een nieuwe aansluiting mag u niet meer betalen dan het maximale tarief voor aansluiten.

Soms betaalt u ook een dekkingsbijdrage. Dit heet ook wel: bijdrage aansluitkosten (BAK). De hoogte van dit bedrag bepaalt de warmteleverancier zelf. De dekkingsbijdrage is bedoeld voor het terugverdienen van de aanlegkosten van het warmtenet.

Als u warmte én gas aanvraagt, mag uw netbeheerder de nieuwe gasaansluiting weigeren.

Afleverset huren of delen

De afleverset is een apparaat dat het warme water uit het warmtenet levert aan uw installatie, zoals uw verwarming of douche.

Als u een afleverset huurt, mag u niet meer betalen dan het maximale tarief voor de huur van een afleverset.

Het kopen van een afleverset is sinds 2020 niet meer mogelijk. Wilt u een gekochte afleverset vervangen door een nieuwe, dan moet u huren.

Soms kunt u een afleverset delen met een groep bewoners. Dit heet een collectieve of centrale afleverset.

Meten van uw verbruik

Warmteleveranciers mogen uw warmteverbruik meten of berekenen. Bij klachten kunt u een onderzoek laten doen door een expert.

Temperatuur

Uw warmte moet een bepaalde minimale en maximale temperatuur hebben. Dit staat in uw contract.

Bekijk onze voorbeeldbrief voor consumenten met het verzoek om de verwarming ’s nachts hoger te zetten.

Vergoeding warmtestoring

Als u langer dan 8 uur geen warmte krijgt, heeft u mogelijk recht op een vergoeding warmtestoring.

Afsluiten van warmte

Afsluiten kan tijdelijk of definitief. Hiervoor mag u niet meer betalen dan de maximale tarieven voor afsluiten.

Uw warmteleverancier mag uw opzegging weigeren in een van deze situaties:

  • U bent aangesloten vóór 1 juli 2019.
  • Het is technisch niet mogelijk. Bij bijvoorbeeld blokverwarming via een gedeelde afleverset blijft er warm water door uw leidingen stromen. Ook al bent u afgesloten.
  • Het is nadelig voor andere verbruikers. Hun kosten gaan bijvoorbeeld omhoog door uw afsluiting. Of ze krijgen helemaal geen warmte meer.

Opzegtermijn

Als u gaat verhuizen, houd dan rekening met maximaal 1 maand opzegtermijn. Dat betekent dat uw warmteovereenkomst nog 1 maand doorloopt vanaf de dag na uw opzegging.

Geschil met warmteleverancier

Probeer er eerst samen uit te komen. Daarna kunt u bezwaar maken via een brief of e-mail aan uw energieleverancier of netbeheerder:

  • Leg het probleem uit.
  • Vertel wat u van de ander verwacht.
  • Vraag een reactie binnen redelijke termijn, bijvoorbeeld 4 weken.

Ga voor advies naar een jurist. Of dien een klacht in bij de geschillencommissie waarbij uw warmteleverancier is aangesloten. Vaak is dit de Geschillencommissie Energie voor consumenten of de Geschillencommissie Energie Zakelijk.

Houdt een warmteleverancier zich niet aan de regels, dan ontvangen wij graag een tip of melding.

Bronnen