De beveiliging van een smartphone is te moeilijk voor de consument. Het is een goede zaak dat dit in handen ligt van de platformaanbieders.

Deze stelling is gesloten

 

4 reacties

Contactpersonen

  • Bart
    Noé
  • Noortje
    Polman
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
 
Noortje Polman 16:55|18 februari 2014
Contactpersoon

ACM wil weten of het een probleem is voor consumenten dat zij weinig tot geen controle hebben over de beveiliging van hun smartphone. Zouden consumenten meer mogelijkheden moeten krijgen of is het juist een voordeel voor de consument dat de platformaanbieders (Google, Apple, Microsoft) bepaalde functies hebben afgeschermd voor de gebruiker?

Is de beveiliging in goede handen bij de platformaanbieders? Nemen zij die verantwoordelijkheid? Kunnen consumenten daarop vertrouwen en kunnen zij de platformaanbieders ook aansprakelijk stellen als er wat fout gaat?

 
 
 
 
@Noortje Polman
Ivonne Bojoh 16:16|20 februari 2014
mobtzu / DDMA Commissie Mobile

Als consument heb je meer controle dan soms gedacht wordt. Echter, om te weten hoe je die controle kunt beheren en wat de mogelijkheden zijn moet je enigszins technisch onderlegt zijn. Techniek ontwikkelt dusdanig snel dat de consument moeite heeft om de benodigde kennis bij te houden.

Onderaan de streep hebben bedrijven er over het algemeen zeer weinig aan om tegen de belangen van de consument in te werken. Zeker gezien de snelle verspreiding van negatieve ervaringen (d.m.v. Facebook, Twitter) is het risico voor bedrijven groter dan 10 jaar geleden.

Daarnaast zijn consumenten in sommige gevallen "schizofreen". Een voorbeeld: we willen niet dat een bedrijf weet waar je bent dus schakelen we Locatievoorziening uit op onze smartphone. Maar tegelijkertijd willen we wel dat een parkeer-app herkent waar we staan zodat we het gemak kunnen ondervinden van snel-en-makkelijk-betalen.

Als antwoord op door Noortje Polman

 
 
 
 
jan bozelie 14:30|22 februari 2014
----

voor mijn gevoel zou den apps aleen toegang mogen vragen tot privacy gevoelige informatie, op het dat ze ook daadwerkelijk wat met die informatie wat moeten gaan doen, en alleen als de ap ook aktief benut word. zeker niet elk moment van de dag in regelmatig intervallen
ook uit oogpunt van energie consumptie van het mobieltje

bankair heb ik ook al een paar jaren een klacht . voorstel
bij een betalings opdracht(RABO) kan ik opgeven of een kopie van de betalingsopdracht naar een mailadres gaat. Ik kan dat emailadres echter niet eenmalig vastzetten, zodat een fraudeleuze transaktie , wel naar mijn eigen email adres gaat , zodat ik direct aktie zou kunnen ondernemen.

 
 
 
 
 
@jan bozelie
Noortje Polman 19:49|22 februari 2014
Contactpersoon

Dank voor je bijdrage, Jan! Wat versta je onder "privacy gevoelige informatie"? Is er informatie waar je minder problemen mee zou hebben als dat zou worden uitgelezen?

Als antwoord op door jan bozelie

 
 
 

U kunt niet meer reageren