De consument vindt online privacy niet belangrijk, omdat...

Deze stelling is gesloten

 

4 reacties

Contactpersonen

  • Bart
    Noé
  • Noortje
    Polman
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
 
Noortje Polman 11:44|05 februari 2014
Contactpersoon

ACM wil meer inzicht in de motieven en beweegredenen van consumenten om (persoonlijke) informatie te delen met bekende en onbekende bedrijven door deze zelf actief op internet te plaatsen, of bijvoorbeeld door het blind accepteren van cookies. Zou de consument hier anders mee omgaan als hij meer kennis had? Leggen consumenten het verband tussen bijvoorbeeld steeds terugkerende advertenties en een bepaald websitebezoek? Heeft de consument meer vertrouwen in bekende partijen en is dit terecht?

 
 
 
 
Marcel Landeweerd 15:09|06 februari 2014

Ik denk dat de gemiddelde consument zich niet realiseert welke gegevens op straat liggen en wat daarvan het gevolg kan zijn. Men denkt, ik deel weinig op Facebook, maar heeft niet door dat ook elke website die bezocht wordt, elke e-mail die verstuurt wordt en iedereen waarmee men contact heeft daarbij achterhaald kan worden. Daarbij is er geen mogelijkheid om hier niet aan mee te doen.

De overheid zou dan ook moeten investeren in technische ontwikkelingen welke het grootschalig afluisteren en verzamelen van data onmogelijk maken. De techniek is hiervoor beschikbaar, maar wordt niet gebruikt of is niet gebruiksvriendelijk genoeg voor de normale consument. Alleen door het technisch onmogelijk maken van het volgen van mensen op grote schaal kan privacy verbeterd worden.

Gebeurt dat niet? Dan zijn de huidige ontwikkelingen een rechtstreekse bedreiging van onze democratie en grondwet. Dat realiseren mensen zich helaas niet.

 
 
 
 
 
@Marcel Landeweerd
Noortje Polman 17:28|06 februari 2014
Contactpersoon

Bedoel je een volg-me-niet mogelijkheid?

Als antwoord op door Marcel Landeweerd

 
 
 
 
Natali Helberger 15:36|10 maart 2014
Instituut voor Informatierecht

Vele consumenten vinden privacy wel belangrijk, meer en meer, ook naar aanleiding van meer media aandacht voor dit onderwerp. Het probleem is: privacy is nogal een abstract begrip. De consument mag privacy in theorie dan wel of niet belangrijk vinden, in de praktijk zal de consumeten zich er vaak niet van bewust zijn dat bij heel concrete toepassingen (Gmail, dropbox, facebook, websites van online media, mobile apps, etc.) problemen met de privacy kunnen optreden. De consument zal baat bij advies hebben welke concrete vragen hij moet stellen en waarop hij moet letten bij de keuze van, en het contracteren met digitale diensten. Hierbij zal de ACM een concrete rol kunnen spelen door bijvoorbeeld een checklist of lijst met aandachtspunten, best practices of vaak voorkomende problemen en valstrikken aan te bieden.

 
 
 

U kunt niet meer reageren