Webwinkelier zonder eigen voorraad? Hoe hou jij de informatie over je voorraad en levertijd actueel?

Deze stelling is gesloten

 

4 reacties

Contactpersonen

  • Bart
    Noé
  • Noortje
    Polman
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
 
Noortje Polman 13:43|04 maart 2014
Contactpersoon

Veel webwinkels hebben de producten die ze verkopen niet zelf op voorraad. Zij geven hun bestellingen door aan een leverancier, die het product vervolgens rechtstreeks aan de klant levert. Toch geven deze webwinkels op hun site ook informatie over de beschikbaarheid en levertijden van de producten die zij verkopen. ACM ziet dat webwinkels die klachten veroorzaken over het niet naleven van de toegezegde levertijden, vaak webwinkels zijn die geen eigen voorraad hebben. We zijn benieuwd hoe webwinkeliers zonder eigen voorraad ervoor zorgen dat informatie op hun site over levertijden en beschikbaarheid correct is. Hoe zorg je er als webwinkel voor dat je waar kunt maken wat je toezegt? Wat doe je om accurate informatie over beschikbaarheid en levertijden aan de consument te verstrekken?

 
 
 
 
Wouter Hol 16:04|04 maart 2014
Rapbid

Hoewel wij zelf proberen om alles uit eigen voorraad te verkopen, kunnen we niet alles altijd op voorraad hebben. De producten die niet op voorraad zijn bij ons worden dan besteld bij de leveranciers.

Om te zorgen dat de levertijd indicatie accuraat is, hebben we met bepaalde leveranciers digitale koppelingen gemaakt. Die checken meermaals per dag wat de voorraad is bij de leverancier zodat we een zo scherp mogelijke inschatting kunnen maken over de levertijd. We weten hoe snel een leverancier kan leveren als hij iets op voorraad heeft en dus kunnen we dat communiceren naar de klant toe. Als een leverancier zonder voorraad zit van een artikel dan is het artikel automatisch niet meer te bestellen via onze webshop. Zo hoeft een klant nooit lang te wachten op zijn bestelling.

Dergelijke koppelingen zijn echter niet heel makkelijk om te maken. Veel webshops hebben zo'n koppeling daarom niet. Vaak gaan ze er (onterecht) van uit dat hun leverancier altijd kan leveren. Daar zie ik het vaak mis gaan bij collega webshops. Een leverancier kan namelijk ook wel eens zonder voorraad zitten en dan grijpen ze mis.

 
 
 
 
 
@Wouter Hol
Noortje Polman 18:32|04 maart 2014
Contactpersoon

Bedankt voor je reactie. Interessant om te horen dat het mogelijk is om een koppeling te maken tussen de voorraad van de leverancier en de webwinkel.

Wij vragen ons af of webwinkels die niet zo’n koppeling hebben eigenlijk wel betrouwbare informatie kunnen geven over voorraad en levertijd. Zijn er andere manieren waarop zij ervoor kunnen zorgen dat zij hun beloftes kunnen waarmaken?

Als antwoord op door Wouter Hol

 
 
 
 
@Noortje Polman
Wouter Hol 15:16|05 maart 2014
Rapbid

Een makkelijke, maar onaantrekkelijke manier is de levertijd ruimer inschatten. In plaats van "morgen in huis" zouden ze bijvoorbeeld "binnen 4 werkdagen in huis" kunnen neerzetten. Op die manier is de kans veel groter dat ze zich aan hun eigen beloftes houden.

Groot nadeel is natuurlijk dat de consument vlot geleverd wilt krijgen. Als ze een levertijd van 4 dagen ipv. 24 uur zien staan, dan is de kans groot dat ze afhaken. Voor veel webwinkels is dat dus eigenlijk geen optie.

Zelf denk ik trouwens dat het wel beter is om die levertijd iets ruimen in te schatten. Under promise and over deliver, noemen ze dat geloof ik. Doe meer dan je beloofd en je maakt je klanten zo nog veel blijer.

Als antwoord op door Noortje Polman

 
 
 

U kunt niet meer reageren