Bundels zorgen ervoor dat minder consumenten overstappen tussen telecombedrijven en leiden daarom tot minder concurrentie. Eens of oneens?

Deze stelling is gesloten

 

12 reacties

Contactpersonen

  • Michiel
    van Dijk
  • Peter
    Boezaard
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
Serginio Winter 17:15|20 januari 2016

Ik vindt dat het goed koper moet worden

 
 
 
 
 
Michiel van Dijk 08:45|21 januari 2016
Contactpersoon

Beste Serginio, dank voor het openen van de discussie!

Een lagere prijs is natuurlijk een goede reden om over te stappen naar een ander bedrijf. Maar ga je dat nog doen je als je tv, internet en mobiel in één pakket afneemt, of vind je dat bijvoorbeeld teveel gedoe?

 
 
 
 
Jan Wamelvink 17:17|21 januari 2016

Enerzijds: bundels zorgen voor overzicht - je gaat niet alle prijzen vergelijken, teveel werk- en als je eenmaal één aanbieder hebt gekozen is de kans groot dat je er blijft.
Anderzijds: door de bundels heb je meer overzicht en kan je zodoende ook de beste aanbieder kiezen en vervolgens overstappen.

 
 
 
 
 
Michiel van Dijk 14:59|22 januari 2016
Contactpersoon

Beste Jan, hoe pakt jouw afweging uit? Zijn bundels voordelig voor consumenten, omdat ze beter kunnen vergelijken? Of is het belangrijker dat mensen minder snel overstappen?

 
 
 
 
Wolfgang Y 20:57|24 januari 2016

Nee. De enige redenen dat een consument een door hem ongewenst "tripple pay" (TV+internet+telefonie) abonnement niet zou opzeggen en over stappen naar een andere provider zijn op dit moment:
-Een (te) lange eerste termijn: hoewel de wet Van Dam voor de meeste abonnementen (sportschool e.d.) in beginsel de maximumduur van de eerste (bepaalde) termijn heeft gemaximaliseerd op één jaar, staat er in de Telecommunicatiewet verwarrend genoeg een maximumtermijn van twee jaar als aan diezelfde consument een telecommunicatiedienst (bijvoorbeeld een mobieletelefoonabonnement) wordt aangeboden. Een abonnement dat een jaar langer duurt zorgt er dus een jaar langer voor dat er minder consumenten overstappen en drukt zo de concurrentie.
-Lock in door middel van niet mee te verhuizen diensten. Denk aan een e-mailadres dat bij het internetgedeelte van het tripple pay abonnement wordt geleverd. Vaak is niet >of slechts tegen buitenproportioneel hoge maandtarieven< alleen dat e-mailgedeelte in stand te houden zodat het e-mailadres of soms een telefoonnummer waaronder iemand vaak al jaren bekend is toegankelijk blijft. Vaak wordt ook door de provider geen duidelijke informatie gegeven over de mogelijkheden (als hij al bestaat) het e-mailadres mee te verhuizen. Dit kan een consument er toe aanzetten een verhuizing naar een andere dienstverlener uit te stellen of er van af te zien.

 
 
 
 
 
Michiel van Dijk 08:27|26 januari 2016
Contactpersoon

Dank voor de bijdrage, Wolfgang. Niet naar de bundels, maar naar het makkelijker maken van overstappen kijken, zeg je dus.

 
 
 
 
Marnix de Munck 17:03|01 februari 2016
internetvergelijk.nl

Niet alle providers werken mee aan het naadloos overstappen. Bepaalde providers zeggen niet de oude provider op en zorgen voor een aansluiting op het moment dat een huidige contract vervalt. De drempel kan verder omlaag wanneer alle providers hieraan zouden meewerken. Verder zou het voor de consument handig zijn wanneer je een dienst binnen de alles-in-1 onafhankelijk zou kunnen opzeggen wanneer je hierover niet tevreden bent. Verder zou een consument nog wel de keuze moeten hebben om een los abonnement af te sluiten of een eigen combinatie van diensten.

 
 
 
 
 
Michiel van Dijk 21:49|01 februari 2016
Contactpersoon

Hoi Marnix, ik begrijp je zo dat consumenten per dienst moeten kunnen kiezen of zij die afnemen danwel weer opzeggen. En dan moet het overstappen goed geregeld zijn. Maar zie je ook voordelen aan bundels?

 
 
 
 
Rob Besseling 11:48|08 februari 2016

Oneens!
Het is een keuze hoe je je wil onderscheiden als aanbieder.
En het is de keuze van de consument wat het meest relevant is.
Niemand is ergens toe verplicht. Aanbieders mogen het aantrekkelijk maken om klant te blijven toch? Er zijn voldoende voorbeelden van te groot switch gedrag en hoge (maatschappelijke) kosten puur door ieder jaar switchen vanwege prijs (ziektekosten verzekering, energie)

 
 
 
 
Stefan van der Horst 23:20|18 februari 2016

Een bundel zou als een soort kwantumkorting moeten werken. Meer producten/diensten afnemen, wordt dan relatief goedkoper. Maar het lijkt er nu soms meer op dat je geen afzonderlijke producten/diensten kunt afnemen, en dus ook niet kan kiezen om bijvoorbeeld af te zien van het onderdeel 'vaste telefonie'. Doordat je niet afzonderlijk van een product/dienst kan afzien, wordt de bundel-aanbieding een m.i. ongewenste koppelverkoop, waarbij je dus meebetaalt voor een product/dienst die je niet wilt/nodig hebt. Daarnaast: een bundel beperkt de keuze tot alles of niets. Terwijl je misschien slechts ontevreden bent over één onderdeel, zul je niet snel overstappen als je wel juist tevreden bent over het andere onderdeel.

 
 
 
 
 
Michiel van Dijk 10:22|19 februari 2016
Contactpersoon

Stefan, dank voor bijdrage. Het punt dat afzonderlijke producten verkrijgbaar zouden moeten zijn heeft onze aandacht. Dat geldt ook voor overstappen voor afzonderlijke producten in een bundel.

Denk jij dat iedere telecomaanbieder alle producten los zou moeten aanbieden? Of is het voldoende als bepaalde aanbieders dan wel doen en andere niet?

 
 
 
 
@Michiel van Dijk
Stefan van der Horst 12:06|19 februari 2016

Zo lang er voldoende keuze is onder de aanbieders van losse (bundelvrije) producten/diensten, zou er in theorie geen probleem behoeven te zijn. Nadeel is wel dat dit met name de kleinere aanbieders lijken te zijn, die kwalitatief minder presteren of waar de feeling minder mee is. Bovendien, een aantal producten/diensten zou ik juist wél bij de grotere spelers willen afnemen, en dat betekent simpelweg dat een kleinere aanbieder van losse diensten bij mij niet eens in aanmerking komt. Uiteindelijk bepalen hierdoor de grotere spelers, die enkel bundels aanbieden, feitelijk mijn keuze.

Als antwoord op door Michiel van Dijk

 
 
 

U kunt niet meer reageren