Digitalisering - de online consument (2016-2017)

De smartphone en tablet nemen een steeds prominentere rol in ons leven in: we winkelen online, zijn actief op social media, spelen games en kijken filmpjes en programma’s. Deze digitalisering biedt kansen voor consumenten en bedrijven; het leidt tot nieuwe producten en diensten. Ook kunnen telecombedrijven eenvoudiger verschillende producten in één bundel aanbieden. Denk daarbij aan één contract voor bijvoorbeeld telefoon, internet en televisie met toegang tot exclusieve zenders. Dat kan voordelig zijn voor consumenten.

Naast kansen brengt digitalisering ook risico’s met zich mee voor consumenten. Het bundelen van diensten kan leiden tot overstapproblemen. Bijvoorbeeld omdat het hele gezin in één bundel zit, of omdat consumenten die ene exclusieve zender niet willen missen. Hoe wegen de voordelen van één bundel op tegen de nadelen van niet makkelijk overstappen? Ook moeten consumenten vaak persoonlijke gegevens delen om toegang te krijgen tot gratis online diensten. Met deze verzamelde gegevens kunnen bedrijven dan gerichte advertenties tonen op bijvoorbeeld websites. Met de opbrengsten van deze advertenties wordt de gratis dienst dan gefinancierd. Maar hoe goed zijn consumenten beschermd tegen problemen rondom privacy en veiligheid van hun gegevens?

De rol van ACM

De Autoriteit Consument & Markt wil concurrentie- en consumentenproblemen op internet voorkomen. Daarom maakt ACM consumenten weerbaar tegen de manier waarop bedrijven op internet hun producten en diensten aanbieden. Dit doen we via voorlichtingscampagnes via onze website ConsuWijzer. ACM onderzoekt of bedrijven dankzij het gebruik van persoonsgegevens  hun mogelijke machtspositie op internet vergroten. En welke privacyproblemen horen daarbij? Daarnaast zorgt ACM ervoor dat webshops zich aan de regels houden. Als het nodig is treden we op tegen deze bedrijven. Tegelijkertijd willen we het mogelijk maken dat nieuwe bedrijven online diensten kunnen aanbieden.

ACM gaat onderzoeken of het een probleem is dat steeds meer consumenten telecomproducten in één bundel kopen. Ook wil ACM bekijken wat het effect is dat sommige zenders exclusief bij een telecombedrijf te zien zijn. Als consumenten hierdoor minder vaak overstappen, kijkt ACM wat er nodig is om dit  gemakkelijker maken. Zo blijven de markten concurrerend en dynamisch. Natuurlijk stopt internet niet bij de grens. Wij zijn dan ook intensief in overleg met collega-toezichthouders en de Europese Commissie om tot goede Europese regels en wetten voor de online consument te komen.

 

Stellingen

Contactpersonen

  • Michiel
    van Dijk
  • Peter
    Boezaard
 
 

Wanneer ik een app installeer krijg ik onvoldoende informatie over wat een app doet op mijn telefoon en tot welke gegevens de app toegang krijgt.

 

Ik gebruik een adblocker om mijn computer of mobiele telefoon te beschermen tegen kwaadaardige software. Geef uw mening in een reactie.

 
 

Wat is uw grootste ergernis, zorg en of drempel om producten (zoals kleding, schoenen, elektronica etc.) online bestellen?

 

Ik ben niet bereid om voor een gratis website te betalen met mijn persoonsgegevens. Ik betaal liever een klein bedrag om de website te mogen bekijken.

 
 

Telecomaanbieders die eigen content bezitten, moeten deze ook beschikbaar stellen aan andere netwerkaanbieders.

 

Bundels zorgen ervoor dat minder consumenten overstappen tussen telecombedrijven en leiden daarom tot minder concurrentie. Eens of oneens?

 
 

Ik beoordeel aan het eind van mijn contract altijd of ik een goedkopere aanbieder vind?