Duidelijke tarieven en voorwaarden (2016-2017)

Consumenten hebben steeds meer te kiezen. Maar kunnen zij ook een goede keuze maken? Dat kan alleen als de tarieven en voorwaarden helder zijn. Bij sommige producten blijkt pas tijdens het aankoopproces dat er steeds meer kosten bijkomen. Denk aan servicekosten bij de aankoop van theater- en concertkaartjes. Of de kosten voor het rijklaar maken van een auto. Bedrijven moeten consumenten vóór de koop duidelijk informeren over de prijs en alle bijkomende kosten. En over wat zij wel en niet van het product mogen verwachten. Zo kunnen consumenten een goede afweging maken. En komen zij na de koop niet voor onaangename verrassingen te staan. Bedrijven zijn dat niet alleen verplicht aan consumenten, maar ook aan elkaar. Want bedrijven die onduidelijk zijn over prijzen en voorwaarden zorgen voor een ongelijk speelveld.

Rol ACM

De Autoriteit Consument & Markt ziet erop toe dat bedrijven zich houden aan de consumentenregels over informatievoorziening. Wij werken samen met belangenorganisaties van bedrijven en consumenten om de naleving te stimuleren. Waar nodig treden we handhavend op. Daarnaast lichten we consumenten voor over hun recht op duidelijke en volledige informatie. Dit doen wij via ConsuWijzer, het consumentenloket van ACM. Op ConsuWijzer geven we consumenten ook praktisch advies over hoe ze een probleem met een bedrijf zelf kunnen oplossen. Bijvoorbeeld wanneer zij op basis van misleidende informatie een contract zijn aangegaan.

 

Stellingen

Contactpersonen

  •  
  • Winnie
    van Heesch
 
 

Telecomaanbieders moeten meer doen om te voorkomen dat klanten worden geconfronteerd met onverwacht hoge rekeningen

 

In advertenties voor mobiele abonnementen zijn de details over de smartphone vaak beter te vinden dan de voorwaarden van het abonnement.

 
 

Er is geen goede reden om de prijs van een auto te adverteren zonder de autorijklaarkosten.

 

Ticketverkopers zijn verantwoordelijk voor duidelijke prijzen. Ongeacht de vraag wie de bijkomende kosten bepaalt.

 
 

Aanbieders kunnen altijd alle bijkomende kosten bij de geadverteerde prijs vermelden.