Het is goed dat er prijsvergelijkers zijn om je te helpen bij het overstappen.

Deze stelling is gesloten

 

5 reacties

Contactpersonen

  • Tessa
    Schalm
  • Winnie
    van Heesch
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
Sjak Lomme 12:25|04 maart 2014
SLEA BV

Helemaal mee eens maar het is wel belangrijk dat prijsvergelijkers slechts EEN van meerdere manieren is om van leverancier te wisselen. Gestunt met laagste jaarkosten kan mensen kopschuw maken. Energielevering is al in behoorlijke mate een eenheidsworst en dat wordt nog sterker als sturen op laagste jaarkosten het belangrijkste marketingmiddel wordt, wat snel kan gebeuren als prijsvergelijkers een te groot marktaandeel verwerven. Bovendien gaan de kosten van deze tussenpersonen af van de besparingsruimte van de consument. Om die besparingsruimte is het uiteindelijk toch te doen (zie ook Vrijhandelsoptiek Week 10, 2014)

 
 
 
 
 
@Sjak Lomme
Tessa Schalm 12:32|04 maart 2014
Contactpersoon

Beste Sjak, dank voor je reactie. Ik heb het artikel in Vrijhandelsoptiek gelezen en ben blij dat je dit deze mening nu ook op ons forum inbrengt. In het artikel staat "De helft van alle consumenten is nog nooit geswitched ondanks het marketing geweld van de afgelopen jaren, met welkomstbonussen tot EUR 350. Het ligt daarom niet voor de hand dat deze consumenten in beweging komen door nog meer met prijzen te stunten." Hoe denk jij dat deze groep wel in beweging zou kunnen worden gebracht? En welke rol kunnen prijsvergelijkers en energieleveranciers daarin spelen?

Als antwoord op door Sjak Lomme

 
 
 
 
@Tessa Schalm
Sjak Lomme 18:25|04 maart 2014
SLEA BV

De vergelijking met de introductie van zorgverzekeringen dringt zich op: een nationale switchdag. Bij zo'n aanpak zouden eenmalig alle consumenten die nog nooit actie hebben ondernomen, een expliciete keuze moeten maken. DIe keuze mag uiteraard zijn blijven zitten bij de bestaande leverancier. Een groot voordeel van zo'n gecoordineerd switchmoment is dat het onderwerp dan gaat leven. Per 1 juli aanstaande of 1 januari 2015 moet iets gekozen worden. De slaper weet dan dat ook de buren en kenissen en vrienden zich met het onderwerp bezig houden wat steun geeft en helpt te beseffen dat energielevering een consumentenproduct is. Belangrijkste reden om het niet te doen is dat het niet fair is richting leveranciers Nuon en Essent die voor veel geld zijn verkocht, het al behoorlijk moeilijk hebben.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
 
@Sjak Lomme
Tessa Schalm 11:04|05 maart 2014
Contactpersoon

Een interessante suggestie, een jaarlijks overstapmoment. Deze is ook al eerder op dit forum gedaan. Bedoel jij dan een eenmalige nationale switchdag of een jaarlijks terugkerend vast overstapmoment zoals bij zorgverzekeringen? Zo'n vast overstapmoment zorgt er zoals je aangeeft voor dat het onderwerp gaat leven. Maar het beperkt het ook de mogelijkheden om de rest van het jaar over te stappen. Hoe zie jij dat? En hoe kijken anderen hiertegenaan?

Als antwoord op door Sjak Lomme

 
 
 
 
@Tessa Schalm
Sjak Lomme 18:08|05 maart 2014
SLEA BV

Een eenmalige actie zou moeten volstaan. De 'nationale switchdag' is namelijk bedoeld om slapers te wekken. In de zorg wordt elk jaar een nieuw pakket samengesteld met nieuwe prijzen. Daarin verschilt de energiemarkt en dat verschil moet gehonoreerd worden. Volgens ACM retail monitor zijn vooral drie jaar vaste prijs contracten populair. De ruimte om voor zulke producten te kiezen moet intact blijven. Zo'n product kan ook zijn tijdelijk variabel tarief om bij een (vermeend) prijsdal de kiezen voor een langere prijsvast periode. Switchen gedurende het jaar blijft zodoende mogelijk.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 

U kunt niet meer reageren