Wat kan consumenten beletten over te stappen van energieleverancier? En wat kunnen we daaraan doen?

Deze stelling is gesloten

 

25 reacties

Contactpersonen

  • Tessa
    Schalm
  • Winnie
    van Heesch
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
reinder groote 12:04|10 februari 2014

Net als bij zorgverzekeringen zouden deze contracten moeten lopen van 1 januari tot 31 december. Energieleveranciers hebben dan net als bij zorgverzekeringen één bepaalde periode om consumenten voor te lichten. Dezelfde periode kan gebruikt worden door collectieven en consumentenorganisaties om consumenten de beste deals te presenteren. BTW en energiebelasting moeten ook per 1 januari worden ingevoerd. Dit alles zorgt tevens voor een duidelijk beeld van ieders energieverbruik, nu krijg ik rekeningen over de meest uiteenlopende aantallen dagen. Dan 365 dagen met de prijs zoals afgesproken. Nu is die prijs vertroebeld door een BTW verhoging in oktober en een energiebelastingverhoging in januari. Het is nu onmogelijk terug te rekenen of de factuur klopt. Dan heb je dus ieder jaar een factuur over 365 dagen en met de afgesproken prijs.

 
 
 
 
 
@reinder groote
Tessa Schalm 12:40|10 februari 2014
Contactpersoon

Beste Reinder, dank voor je reactie! Een interessante suggestie, om bij energie net als bij zorgverzerkeringen een jaarlijks overstapmoment in te voeren. Toch zien we dat het overstappercentage bij zorg lager ligt dan bij energie. Een vast overstapmoment zorgt enerzijds voor duidelijkheid, maar beperkt ook de mogelijkheden om de rest van het jaar over te stappen. Zouden meer mensen gaan overstappen van energieleverancier bij een vast overstapmoment ieder jaar?

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 10:19|11 februari 2014

Beste Tessa, je kunt zorg en energie maar beperkt vergelijken. Overstappen met zorg is vele malen ingrijpender dan met energie. Je zou ook kunnen instellen dat je per 1 juli overstapt. Met zorg kun je ook niet zomaar gedurende het jaar overstappen, wel zo duidelijk. Duidelijkheid over de factuur en dus inzicht in verbruik vind ik ook een belangrijk punt. Ieder jaar een factuur over een verschillend aantal dagen. Een verschillend aantal dagen met 19% btw en 21% en dan ook nog twee termijnen met verschillende energiebelasting. Dat zijn al 4 termijnen op 1 factuur. Ik ging van een los naar een vast contract bij dezelfde leverancier, dus heb je weer twee termijnen. In 2013 kreeg ik dus een factuur met ZES verschillende termijnen en een ander aantal dagen dan 2012 en alle jaren ervoor. Zelfs mijn leverancier moet bijna elk jaar haar factuur naderhand veranderen omdat ze een fout maakten. Duidelijkheid en overzicht wat je in 365 dagen gebruikt maakt inzichtelijk wat je bij een andere leverancier bespaart en wat je gebruik is per 365 dagen.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 09:24|13 februari 2014

Misschien is 1 juli een beter overstapmoment voor energie dan 1 januari omdat dan ook het overstapmoment is voor zorg. BTW en energieverhogingen moeten dan ook per 1 juli. Zo krijg je mooie facturen zonder verschillende termijnen erin met prijsveranderingen. Per 1 juli dus en dan beginnen collectieve inkoopacties tegelijk ongeveer in April. Dus veel reclame en informatie in deze 3 maanden. Ook de leveranciers maken reclame in deze 3 maanden en consumentenorganisaties geven deze 3 maanden veel informatie. Consumenten gaan ook over in deze 3 maanden. Op het werk en overal praat men gedurende deze drie maanden over de verschillende energieprijzen en andere voordelen en nadelen van leveranciers. Wanneer consumenten de meters moeten opnemen is ook landelijk bekend... 1 week voor 1 juli tot 1 week na 1 juli. Ieders vorige rekening gaat over 365 dagen en die kun je dan naast de aanbiedingen leggen voor 365 dagen. Over de laatste 10 jaar heb ik geen enkele rekening over 365 dagen, zelfs nooit over een gelijk aantal dagen. Ik doe met elk energiecollectief mee die er maar is en er is nu een groot verschil tussen. De collectieve inkomen met 'slechte' prijzen zijn elders in het jaar dan de goede en 'strikken' zo mensen die anders meededen met de goede. Dan allemaal tegelijk en de slechte vallen door de mand of doen beter hun best.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 09:26|13 februari 2014

Zie mijn reactie op 13 februari.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 18:32|13 februari 2014

Gelukkig is energie een stuk eenvoudiger dan zorg. Bij het overstappen bij zorg is de kans op belemmeringen vele malen groter. Als je bij een werkgever zit die korting geeft bij één verzekering stap je niet over. Ook de zorg of jouw tandarts / fysiotherapeut enz, enz, enz wel bij de andere zit werkt belemmerend. Bovendien kan een verkeerde keus bij zorg vele malen duurder uitpakken. Zorgverzekeren is ook bijna gokken... zal mij niet iets gebeuren volgend jaar? Of met mijn ene kind of het andere kind of mij of mijn man. Kortom zorg is vele malen complexer. Meer overstapmomenten bij zorg zou enorm prijsopdrijvend zijn, het schept meer onzekerheid bij verzekeraars en dat zouden ze dan doorberekenen. Declaraties zouden enorm complex worden. Overstappen bij zorg brengt veel meer risico's mee. Eén overstapdatum zou door de hogere zekerheid bij energieleveranciers ook prijsverlagend werken. Zoals ik al schreef komt mijn energieleverancier er nu zelf al niet uit. Hem kost het veel tijd, extra administratie, extra uren, extra geld om alles correct te krijgen. De boekhouding is ook bij hem een stuk eenvoudiger met alleen klanten die 365 dagen bij hem blijven. Per 365 dagen BTW en energieverhogingen. Slechts enkele maanden aan reclame besteden in plaats van 12 maanden 24/7 Slechts enkele maanden ingaan op verzoeken van collectieven, in plaats van 12 maanden lang. Eigen huis heeft het ene collectief na het andere en steeds moeten de leveranciers maar weer knokken.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
jl de ridder 13:39|10 februari 2014

Iets voor jullie om wellicht eens uit te zoeken.
Als je gaat winddelen bij de Windcentrale zit je mogelijk 15 jaar aan hetzelfde energiebedrijf vast die je windproductie saldeert met je energierekening. Tenminste die indruk heb ik. Kortom: 15 jaar niet overstappen.

 
 
 
 
@jl de ridder
reinder groote 10:32|11 februari 2014

Ja, dat kan weleens het gevolg zijn. In het filmpje wordt gesteld dat zelfs als de stroomprijs gelijk blijft en niet stijgt je voordeliger uit bent. Maar wat als de stroomprijs gigantisch daalt? Dan zit je mooi fout. Ik verwacht een gigantische daling in prijs. Twee spiksplinternieuwe gascentrales staan nu stil, ik verwacht dat deze sowieso wel gaan draaien, dus veel extra stroom. Nu al levert Duitsland vaak gratis stroom aan Nederland ( wij betalen die gewoon ) Vanaf 2016 kan Duitsland veel meer stroom leveren, gelijk aan vier centrales. De overheid heeft heel veel windmolens in de planning en zonnepanelen worden meer geïnstalleerd dan verwacht. We hebben nu al jaren een overschot, dat gaat nog vele malen erger worden. Om de inkomsten zeker te stellen gaan de vaste lasten nu al omhoog en in de nabije toekomst nog veel malen sneller. Zonnepanelen kopen wordt steeds dommer, je krijgt ze er nooit meer uit. Ook winddelen zijn niet interessant als je voornamelijk vaste lasten hebt.

Als antwoord op door jl de ridder

 
 
 
 
@reinder groote
Richard Spee 11:02|21 februari 2014

Misschien wat off topic maar er zijn denk ik ook nog andere scenario’s. Materie is nogal complex om hier een voorspelling over te doen. Het dumpen van overschotten tegen dumpprijzen is een tijdelijk probleem. Het zorgt voor instabiliteit en stilstand en is daarom ongewenst. Zolang er geen rendabele alternatieven zijn, zal men ervoor kiezen het overschot te dumpen. Zodra deze rendabele alternatieven er wel zijn, zal daar ook gebruik van worden gemaakt. Producent/leverancier zal de stroom immers met winst willen verkopen, tenzij, zoals dat nu nog bij overschotten het geval is, dat niet anders kan. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat er rendabele alternatieven komen. In dat geval wordt er niets meer gedumpt. Het is ook niet te verantwoorden dat de met dure (en met subsidie betaalde) installaties opgewekte stroom moet worden gedumpt.
Dat zou in ieder geval betekenen dat de commodity prijs zich stabiliseert. Stilstand gascentrales heeft meerdere oorzaken.

De prijzen van energie (incl belastingen) gaan stijgen. Niet perse omdat de commodity prijs stijgt maar vooral door de subsidies die in het verleden, op dit moment en de komende jaren worden verstrekt. Deze subsidies zijn verplichtingen die voor een lange periode(10-15 jaar) worden aangegaan. Deze verplichtingen stapelen zich elk jaar verder op. Vandaar ook dat de opslag duurzame energie elk jaar stijgt. Pas op het moment dat subsidie niet meer nodig is en de productie van duurzame stroom kan concurreren met de productie van niet-duurzame stroom, kan dit weer worden afgebouwd. Wanneer dat is kan niemand met zekerheid voorspellen. Voorlopig zijn we er nog niet vanaf. Voorlopig zijn onze doelstellingen ook nog niet gerealiseerd. En inmiddels kijken we ook al wat verder in de toekomst.

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
 
Tessa Schalm 18:43|10 februari 2014
Contactpersoon

Hartelijk dank voor je reactie. 15 jaar vastzitten aan een leverancier is veel te lang. Is dat het echt het geval? Kun je niet van je winddelen af? Hebben anderen daar ervaring mee?

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 10:40|11 februari 2014

http://www.eigenhuis.nl/webwinkel/energie/stukjewindmolen/vraag-en-antwoord/winddelen/#dalende energieprijs
Twee jaar na aankoop kun je ze verkopen.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
 
@reinder groote
Tessa Schalm 13:22|11 februari 2014
Contactpersoon

Beste Reinder, dank voor je reactie op de vraag van JL de Ridder. Het lijkt erop dat je door winddelen dus niet 15 jaar aan de leverancier vastzit. Dat is goed nieuws!

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
Geerjanne van … 13:24|11 februari 2014

Dat klopt, ik heb ook winddelen bij greenchoice, maar dat houdt in dat ik geen andere energieleverancier kan nemen. Dat is eigenlijk vreemd. Bovendien heb ik zonnepanelen en ook daarmee stap je niet zo makkelijk over. De Nederlandse Energiemaatschappij wilde wel salderen, werd bij overstap gezegd, maar toen puntje bij paaltje kwam, duurde dit ruim 2 jaar (met behulp van de rechtsbijstandsverzekering), dus ook het hebben van zonnepanelen kan lastig zijn bij het overstappen van een energiemaatschappij. Ook daar zou eens duidelijkheid over moeten komen. Ik durf eigenlijk niet eens meer over te stappen! Dus mis ik alle acties.

 
 
 
 
 
Tessa Schalm 13:25|11 februari 2014
Contactpersoon

Tot nu toe zijn het ontbreken van een vast jaarlijks overstapmoment voor energie en het mogelijk vastzitten aan je leverancier via winddelen op dit forum aangedragen als overstapdrempels op de energiemarkt. Zien anderen nog andere overstapdrempels? En wat zouden oplossingen daarvoor kunnen zijn?

 
 
 
 
@Tessa Schalm
Geerjanne van … 19:05|11 februari 2014

En het hebben van zonnepanelen is een overstapdrempel (ivmsaldering!)

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
@Geerjanne van …
reinder groote 10:33|12 februari 2014

Met een conventionele, traditionele ferraris meter loopt de teller terug bij opwekken, dus maakt het niet uit bij wie je zit. Alles wordt automatisch gesaldeerd. Met een slimme meter is dat anders en misschien krijg je over 5 jaar maar 7 cent voor wat je opwekt en betaal je 21 cent als je afneemt. In omliggende landen krijg je voor 20 jaar een vaste prijs voor levering. In Nederland zouden ze dat ook kunnen invoeren. Met slimme meters en allerlei verschillende prijzen wordt het er niet duidelijker op. In Canada zijn ze verder en daar heb je 3 verschillende prijzen per DAG en dan ook nog een verschil in Zomer en Winterprijzen. In de zomer opwekken voor 7 cent en in de winter 21 cent betalen. Een normale meter draait terug en krijg je altijd dezelfde prijs als wat je betaald. Veel digitale meters kunnen hetzelfde als deze normale traditionele meter en terugdraaien, maar men steld hem niet in op deze modus. Blijkbaar wil men graag andere prijzen voor wat je levert en voor wat je afneemt. Digitale meters maken het overzicht vele malen onduidelijker in plaats van duidelijker wat men graag beweerd.

Als antwoord op door Geerjanne van …

 
 
 
 
 
@Geerjanne van …
Tessa Schalm 11:00|14 februari 2014
Contactpersoon

Beste Geerjanne, dank voor je reactie. Je geeft aan dat het salderen van energie die wordt opgewekt via je zonnepanelen problemen oplevert en daardoor een overstapdrempel voor je vormt. Voor ons zijn dit interessante signalen. Wettelijk gezien zijn energieleverancers verplicht om iemand die terugveert te accepteren en de opbrengst vervolgens te saldeerden. Dit zou dus geen belemmering mogen vormen bij het overstappen.

Als antwoord op door Geerjanne van …

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 10:21|12 februari 2014

Om te vergelijken heb je goede duidelijke prijzen nodig om te vergelijken. Soms zijn prijzen inclusief dit en dat en exclusief dat. Dus allemaal inclusief. Prijzen zijn soms aangegeven bij aanbiedingen per dag, of per maand, of per jaar... weer een omrekenmoment. Geef de prijzen altijd per jaar. Bij mijn vorige leverancier had ik niets zwart op wit, alleen per mail. Einde contract was niet duidelijk. Nu kreeg ik een schriftelijk contract thuis en alles staat erop.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
 
@reinder groote
Tessa Schalm 10:54|14 februari 2014
Contactpersoon

Beste Reinder, dank voor je hele concrete suggestie. Je pleit voor weergave van de energiekosten per jaar. Ik ben benieuwd of je denkt dat consumenten dat lastig te vergelijken vinden met hun maandelijkse voorschotbedrag? Hoe zou je dat kunnen ondervangen?

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
@Tessa Schalm
reinder groote 11:28|16 februari 2014

Het is nu moeilijk en lastig te vergelijken. Nu je altijd kunt overstappen, kan het voorkomen dat je maar 3 maanden bij een leverancier zit. Bijvoorbeeld tussen twee vaste looptijden. Als die 3 maanden in de winter zijn zal het voorschotbedrag erg hoog zijn en in de zomer erg laag. Voorschotten bij 12 maanden zullen jaar in jaar uit ongeveer hetzelfde zijn. Hoe jij iets wil ondervangen wat alleen maar eenvoudiger wordt is mij een raadsel. Eerder schreef ik al dat mijn facturen een raadsel zijn, zelfs voor de leverancier. Want wie nam de meter op toen 1 oktober de BTW werd verhoogd? Wie nam de meter op toen 1 januari de energiebelasting omhoog ging? Wie nam de meter 1 juni op toen ik van een los naar een vast contract ging bij dezelfde leverancier. De vraag zou moeten zijn... Hoe vang je het gebrek in inzicht op het voorschotbedrag op als je niets veranderd. De ene factuur over 141 dagen, de ander over 322 dagen, enz, enz. facturen over met name wintermaanden en facturen met meer zomermaanden. Nu is er vaak geen touw aan vast te knopen, wat je voorschotbedrag zou moeten zijn. Met een jaarlijks overstappen per 1 juli heb je zomer en winter en als dan btw en belastingen ook tegelijk veranderen krijg je een duidelijk inzicht in wat je voorschotbedrag zou moeten zijn.

Als antwoord op door Tessa Schalm

 
 
 
 
Diana vderSanden 09:50|12 februari 2014

Wat ons belet heeft, is de kans op fouten qua administratief verwerken. Nu hebben we pas ons contract verlengd en ook dat ging niet goed.... Twee keer hetzelfde contract ontvangen (met een paar dagen er tussen) en we hadden een vraag gesteld via het internet en toen kregen we als bevestiging, dat we een ander contract hadden afgesloten. Ook gevraagd om alleen via email te reageren, wegens slecht gehoor en dan word je alsnog gebeld. Lezen en "luisteren" is blijkbaar erg moeilijk. Wat ze eraan moeten doen? De klanten, die toch al genoeg betalen, eens daadwerkelijk service bieden en "luisteren" naar wat de klant vraagt en daar een juist antwoord op geven, niet het verhaal van kastje naar de muur én de klant ook op tijd informeren over zaken die veranderen zoals de incassodatum die ineens werd vervroegd. Als klap op de vuurpijl moesten wij zelf terugbellen, terwijl wij heel duidelijk om emailcontact hadden gevraagd. Zodra er is getekend, is blijkbaar de "service" over...

 
 
 
 
@Diana vderSanden
reinder groote 10:36|12 februari 2014

Zoals ik elders ook aangaf. Verplicht een schriftelijk contract thuis laten sturen, met alle prijzen en data. Mijn huidige deed dat en dat is fantastisch. Mijn vorige deed het niet en had twee einddata in de boekhouding. Dat was niet kwaadwillig gebeurd, maar maakt alles wel ingewikkeld.

Als antwoord op door Diana vderSanden

 
 
 
 
 
@Diana vderSanden
Tessa Schalm 10:56|14 februari 2014
Contactpersoon

Best Diana, dank voor je reactie op onze stelling. Heel vervelend om te horen dat je problemen bij de administratieve verwerking van je overstap hebt gehad. Over het algemeen is onze ervaring juist dat de 'administratieve rompslomp' bij een overstap erg meevalt en het overstappen nagenoeg altijd foutloos verloopt. Jammer dat dat bij jou niet zo was.

Als antwoord op door Diana vderSanden

 
 
 
 
reinder groote 11:51|14 februari 2014

Duidelijkheid in wat je betaald en wat je kunt besparen door overstappen. Als je niet weet of zelfs niet kunt nagaan wat je betaald, hoe kun je dan bepalen of het beter is om over te stappen? Zoals ik eerder aangaf krijg je nu jaarlijks een factuur over elke keer een ander aantal dagen en vaak met meerdere termijnen met andere prijzen. Per 1 oktober werd de BTW verhoogd. Hoe kun je nagaan over hoeveel kWh en m3 je 19% betaald en over hoeveel 21%? terwijl je niet eens de meterstand hoeft door te geven? Per 1 januari werd de energiebelasting verhoogd... zelfde verhaal. Uit geen enkel factuur kun je niet nagaan of er ook maar iets van klopt, want nooit werden de tussenstanden doorgegeven. Alles per 1 Juli en je kunt dat narekenen en controleren. In Canada zijn ze verder met digitale meters en dan heb je 3 prijzen per dag in het weekend en met vakanties weer een andere prijs en in de zomer en winter ook weer een andere tijd. Dan kun je helemaal niets meer nagaan, vergelijken en kiezen. Overstappen staat dan gelijk aan gokken in het casino. Eén vaste datum voor overstappen en verhogingen kan het leed met digitale meters en meerdere prijzen per dag, seizoen en maand iets verzachten.

 
 
 
 
Richard Spee 18:04|17 februari 2014

Op dit moment is in wet- en regelgeving geregeld dat consumenten altijd kunnen overstappen naar een andere leverancier, ongeacht of de consumenten een overeenkomst heeft van bepaalde tijd of onbepaalde tijd en ongeacht of dit een vernieuwde overeenkomst is of niet.

Als gevolg hiervan zijn regels opgesteld voor het geval de consument tussentijds zijn overeenkomst van bepaalde tijd beëindigd en hanteren leveranciers verschillende regels voor het toekennen van een korting.

Het zou eenvoudiger zijn als een nieuwe overeenkomst (de eerste overeenkomst bij een nieuwe leverancier) van bepaalde tijd niet meer tussentijds zou kunnen worden beëindigd. En dat leveranciers dat onderling ook respecteren. Dat tarieven omlaag gaan is voor risico consument. Overstap is een bewuste keus.

De verlengde overeenkomst (tweede en volgende overeenkomst bij een leverancier) moet daarentegen boetevrij kunnen worden opgezegd binnen een termijn van 1 maand, ongeacht of de verlengde overeenkomst een overeenkomst van bepaalde tijd is of onbepaalde tijd. Dat consumenten vertrekken is voor risico leverancier. Verlengen/vernieuwen is meestal geen bewuste keuze. Dat consumenten bij tussentijdse beëindiging van deze overeenkomst de eventueel in de overeenkomst opgenomen korting niet ontvangen is voor risico consument.

De opzegvergoeding komt daarmee in zijn geheel te vervallen.

Een groot aantal consumenten heeft op dit moment een overeenkomst voor onbepaalde tijd. ACM wil graag bewustzijn van deze consument verhogen door ze te wijzen op de voordelen van overstappen. Wellicht dat de regel dat overeenkomsten van bepaalde tijd uitdrukkelijk moeten zijn gekozen door consumenten moet worden vervangen door de regel dat "overeenkomsten van bepaalde tijd moeten worden verlengd in de voor de consument op dat moment meest voordelige overeenkomst, ook als deze overeenkomst wederom een overeenkomst van bepaalde tijd is. Een verlengde overeenkomst kan altijd boetevrij en met een termijn van 1 maand worden opgezegd".

Het is mede door de bestaande wet- en regelgeving dat veel consumenten op dit moment een overeenkomst voor onbepaalde tijd hebben.

In de algemene voorwaarden van de leveranciers is opgenomen dat consumenten kan worden gevraagd zekerheid te stellen. Deze regel zou beperkt moeten worden tot afnemers die in het kader van een beroep of bedrijf een overeenkomst afsluiten. Leverancier kan voor ondernemers gegevens bij de KvK opvragen. Voor de incasso van de door een consument verschuldigde bedragen, kan de leverancier terugvallen op hetgeen hiervoor in het BW is voorzien. Het gaat maar om een kleine groep consumenten en kleine bedragen.

Dat consumenten niet overstappen kan ook te maken hebben met nog steeds een gebrek aan vertrouwen in de leverancier, de informatie die de leverancier of telemarketeers of colporteurs verstrekken, een gebrek aan vertrouwen in een correcte en juiste afhandeling van de overstap, en ervaringen uit het verleden. Consumenten hebben geen sterke positie ten opzichte van de leverancier. En staan bij klachten ook vaak alleen en worden van het kastje naar de muur gestuurd. ACM houdt op veel zaken toezicht. Wellicht dat er wat meer toezicht zou moeten zijn op de wijze waarop klachten van consumenten door leveranciers en netbeheerders worden afgehandeld. Leverancier heeft zorgplicht. Zijn alle leveranciers zich hiervan bewust?

Wellicht dat ACM de consument meer inzicht moet geven in klachten en soort klachten per leverancier zodat consument daar bij het selecteren van een leverancier rekening mee kan houden.

 
 
 

U kunt niet meer reageren