Wat kan consumenten beletten over te stappen van zorgverzekeraar? En wat kunnen we daaraan doen?

Deze stelling is gesloten

 

13 reacties

Contactpersonen

  • Tessa
    Schalm
  • Winnie
    van Heesch
 
Sorteer op: Oudste Nieuwste
 
 
reinder groote 12:13|10 februari 2014

Er komen steeds meer verzekeringen voor één beperkte groep. 1 voor hoogopgeleiden, 1 voor jongeren, enz, enz. Hiermee verdwijnt het karakter van verzekeringen. De groep 'gelukkigen' betalen voor de pechvogels. De overheid moet de mogelijkheid tot beperken tot één doelgroep beperken. Je kunt het ook zien als discriminatie. Op leeftijd, IQ, enz. Is er al een verzekering alleen voor blanken? Grapje, maar het toont dat het nu fout gaat. Het aantal doelgroepen moet worden beperkt, het aantal zorgverzekeraars vergroot.

 
 
 
 
 
@reinder groote
Winnie van Heesch 12:47|10 februari 2014
Contactpersoon

Beste Reinder,
Dank voor je deelname aan de diverse discussies op dit forum. Ik reageer op je suggesties voor de zorgverzekeringsmarkt. Je stelt voor dat de overheid de mogelijkheden voor verzekeraars om zich op bepaalde doelgroepen te richten moet beperken. Maar zijn er aan de verzekerdenkant nog dingen die we kunnen doen? Hoe zouden we bijvoorbeeld de doelgroepen die nu nog niet zo gemakkelijk overstappen kunnen helpen/stimuleren om in beweging te komen?

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
@Winnie van Heesch
reinder groote 10:48|11 februari 2014

Het onderwerp is zeer veelzijdig en je kunt allerlei richtingen opdenken. Laat ik 1 punt noemen. Soms zit jouw zorgverlener niet in het pakket van een andere verzekeraar. De oplossing zou kunnen zijn dat zorgverleners niet individueel worden geweigerd cq. geaccepteerd maar als groep. Het kan nu zo zijn dat één fysiotherapeut wordt geweigerd bij een bepaalde verzekeraar. Als jij naar tevredenheid bij deze fysio zit, stap je niet over. Als nu alle 'goede' fysio's in de buurt van bv. Zwolle een collectief hebben en alleen als collectief zijn te accepteren of af te wijzen krijgen zij een betere prijs voor hun diensten en deze allemaal niet in je pakket hebben kost jou als verzekeraar veel meer klanten. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

Als antwoord op door Winnie van Heesch

 
 
 
 
 
@reinder groote
Winnie van Heesch 12:52|11 februari 2014
Contactpersoon

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt maar is het collectief afwijzen voor een verzekeraar wel een optie? Collectief niet contracteren betekent dat je effectief geen dekking aanbiedt aan verzekerden in die plaats/regio. Blijft over de optie om collectief wel te contracteren, maar dan kun je je als verzekeraar niet meer onderscheiden op je inkoopbeleid. Of is dat ook wat je bepleit?

Als antwoord op door reinder groote

 
 
 
 
@Winnie van Heesch
reinder groote 10:49|12 februari 2014

Als verzekeraar in de regio Den Bosch geen contract afsluit met het collectief fysiotherapeuten, kan zij dus geen fysiotherapie aanbieden in die regio. Zorgvergelijkers zullen aangeven in hun vergelijking dat fysio dan niet beschikbaar is. Werkgeverscollectieven zullen deze verzekeraar niet nemen. Deze verzekeraar verliest veel klanten en zal meer zijn best doen contracten af te sluiten met deze fysiotherapeuten. Overigens lijkt het me sowieso goed als er vaste prijzen komen. Of tenminste minimum en maximum. Nu kun je soms elders het dubbele kwijt zijn. Met landelijke prijsafspraken worden deze onderhandelingen plots minder belangrijk. Op tv was te zien dat prima zorgverleners geen contract kregen omdat de verzekeraar heel weinig wou betalen of idiote eisen stelde.

Als antwoord op door Winnie van Heesch

 
 
 
 
Michiel Karskens 18:42|10 februari 2014

Te weinig verschil in prijs tussen zorgverzekeraars en te weinig inzicht in kwaliteit.
De zorgverzekeringsmarkt wordt beheerst door 4 grote concerns. Het aanbod van deze concerns lijkt op elkaar. Premieverschillen ontstaan vooral tussen de goedkoopste polis met selectieve contractering en aan de andere kant de restitutiepolis die alle zorg vergoedt.
Verzekeringsconcerns kennen voor soortgelijke producten echter nauwelijks premieverschillen. De “prijsvechters” van de verschillende concerns kennen een onderling premieverschil van een paar euro. Zo ook bij de wat ruimere polissen in een onderlinge vergelijking. Van daadwerkelijke concurrentie lijkt dan ook geen sprake, terwijl de reserves van de verschillende verzekeraars ver uiteenlopen en verschillend zijn gegroeid over de laatste jaren (170%-240%) boven het minumum van 150% dat DNB eist. De verzekeraars verschillen dus nogal in hun efficiëntie en er lijkt dus wel degelijk ruimte voor grotere premieconcurrentie.
Wat kan de ACM hieraan doen?
Zijn werk.

 
 
 
 
 
@Michiel Karskens
Winnie van Heesch 11:54|11 februari 2014
Contactpersoon

Beste Michiel,
Dank je voor je reactie. Je zegt dat er meer premieconcurrentie zou kunnen zijn, omdat verzekeraars verschillen in efficiëntie. Heb je daar nog meer aanwijzingen voor, behalve degene die je noemt?
En hoe zou volgens jou het inzicht in kwaliteit kunnen worden verbeterd?

Als antwoord op door Michiel Karskens

 
 
 
 
Diana vderSanden 09:45|12 februari 2014

Een heel medisch dossier kan je beletten om over te stappen. De basisverzekering wordt niet geweigerd, maar de extra pakketten wel.

 
 
 
 
jessica van Es 22:06|16 februari 2014

Patiënten kunnen regelmatig niet overstappen, omdat ze net als bij hun huidige verzekeraar een aanvullende polis willen. Voor de aanvullende polis worden ze vaak geweigerd, omdat ze op dat moment (para)medische zorg krijgen uit die polis. Dus een stap zou zijn om makkelijker om te gaan bij de acceptatie hiervan door verzekeraars.
Het inzicht in kwaliteit in de zorg blijft lastig. Een duidelijke begin- en eindmeting mbt de last van de klacht en cliënttevredenheidsonderzoek zouden inzicht kunnen bieden.
Wanneer het verschil tussen vergoeding in naturapolissen en restitutiepolissen op tijd transparant wordt gemaakt door de zorgverzekeraar, krijgen mensen meer keuzevrijheid en kunnen ze mede op basis daarvan zorgverzekeraars vergelijken, die passen bij het gebruik dat ze op dat moment van de zorg maken.

 
 
 
 
 
@jessica van Es
Winnie van Heesch 17:35|19 februari 2014
Contactpersoon

Beste Jessica, beste Diana,
Dank voor jullie reactie. Jullie geven beiden aan dat verzekeraars mensen die in zorg zijn weigeren voor aanvullende polissen. Toch zie ik op de website van de consumentenbond een hele lijst van verzekeraars die geen acceptatievoorwaarden hanteren voor de aanvullende pakketten (http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/extra/medische-acceptatie-bij-aanvullende-verzekeringen/)
Of werkt het in de praktijk toch anders? Hebben jullie ervaringen?

Als antwoord op door jessica van Es

 
 
 
 
 
@jessica van Es
Winnie van Heesch 17:41|19 februari 2014
Contactpersoon

Beste Jessica,
Kwaliteitsinformatie in de zorg is inderdaad nog erg in ontwikkeling, en voor de patiënt niet altijd inzichtelijk. Vind je dat de zorgverzekeraar rol zou moeten hebben in de verbetering van die kwaliteitsinformatie? En zou de kwaliteit van de zorg die de verzekeraar voor jou inkoopt dan ook iets zijn waar je je polis op uitkiest?

Als antwoord op door jessica van Es

 
 
 
 
Robin Vieveen 12:21|17 februari 2014

Op het moment dat iemand door de zorgverzekeraar als wanbetaler bij het CvZ is aangemeld, kan deze niet overstappen. Aangezien het voor deze groep zeer moeilijk is om bij het CvZ weg te komen, zit men dus ook vast aan de zorgverzekeraar..... Oplossing: ook als men bij CvZ zit, gewoon de mogelijkheid geven om over te stappen.

 
 
 
 
Esther Van Rems 22:05|27 februari 2014
Logopediepraktijk Bolsward

Ik zou ook pleiten voor het afschaffen van de sublabels of op zijn minst verplichting het hoofdconcern erbij te noemen. Door de bomen zie je het bos niet meer en de zorgverleners krijgen niet per sublabel een ander contract, we krijgen er maar 8.... De patiënten zien niet wat ze afsluiten, krijgen verkeerde informatie en zorgverzekeraars beweren alleen met kwalitatief hoogstaande logopedisten een contract te sluiten (in de werkelijkheid bieden ze alle logopedisten een contract en is het aan de zorgverlener om met mes op de keel wel of niet te tekenen....er wordt niets gedaan met wel of niet kwaliteit leveren, hoe hard ze dat ook beweren!)

 
 
 

U kunt niet meer reageren