Overstapdrempels in zorg en energie (2014-2015)

Veel consumenten denken dat overstappen gedoe is, en dat het weinig oplevert. Daarom is een groot gedeelte nog nooit overgestapt. Als consumenten niet overstappen hoeven bestaande aanbieders minder hun best te doen en zijn er minder kansen voor nieuwe aanbieders.

Rol ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil echte en denkbeeldige overstapdrempels wegnemen voor de consument. Om consumenten vervolgens te stimuleren om op zoek te gaan naar het beste aanbod. Met name op markten waar de concurrentie nog wel een zetje kan gebruiken zoals bij energie en zorgverzekeringen.

Bent u een consument en heeft u een probleem met een energieleverancier of zorgverzekeraar? Dan kunt u voor gratis advies terecht bij ConsuWijzer . ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van ACM.

 

Stellingen

Contactpersonen

  • Tessa
    Schalm
  • Winnie
    van Heesch
 
 

Er moet een (eenmalige) nationale overstapdag voor energie komen.

 

In welke andere sectoren moet ACM overstapdrempels aanpakken?

 
 

Consumenten stappen niet over van energieleverancier omdat...

 

Consumenten stappen niet over van zorgverzekeraar omdat....

 
 

Het is goed dat er prijsvergelijkers zijn om je te helpen bij het overstappen.

 

Zorgverzekeringen via je werkgever maken het moelijker om over te stappen.

 
 

De prijzen in het aanbod van de energieleverancier én op de energienota moeten simpeler en vergelijkbaarder. Alleen dan kunnen consumenten goed kiezen

 

Overstappen wordt pas interessant als de premieverschillen groter worden. De zorgverzekeraars concurreren nu onvoldoende met elkaar.

 
 

Wat kan consumenten beletten over te stappen van zorgverzekeraar? En wat kunnen we daaraan doen?

 

Wat kan consumenten beletten over te stappen van energieleverancier? En wat kunnen we daaraan doen?