Resultaten consultatie Digitalisering – de online consument

ACM heeft gedurende 5 weken 7 stellingen over dit thema op dit forum gepubliceerd. Hiervan gingen er twee over bundels. Een aantal consumenten gaven aan dat het feit dat steeds meer telecomproducten in één bundel zitten, een probleem kan zijn. Daarnaast hebben wij via de Facebookpagina van ConsuWijzer vragen en stellingen voorgelegd aan consumenten. Deze reacties zijn onder andere input voor onze aanpak op het gebied van malware, online veiligheid, privacy en bundels.

Ronde tafel

ACM heeft met zo’n 15 bedrijven tijdens een ronde tafel van gedachten gewisseld over de bundeling van telecomproducten. Uitkomst van de discussie was dat zij vinden dat consumenten moeten kunnen overstappen, met name op afzonderlijke diensten, maar ook op bundels. Ook spraken de aanwezigen over content en telecom. Sommige telecombedrijven hebben de exclusieve rechten op  een bepaald televisiekanaal of de rechten om als enige bepaalde sportwedstrijden uit te zenden. Welke impact heeft op de keuze van consumenten voor een internetabonnement? 

Vervolgstappen

ACM gaat in 2016 verder onderzoeken of de bundeling van telecomproducten daadwerkelijk een probleem is. En zo ja, hoe groot is dit probleem dan? Dit gaan we onderzoeken door gesprekken te voeren met aanbieders van televisieprogramma’s of series en met consumentenorganisaties. Sommige televisieprogramma’s of series zijn alleen exclusief bij een telecombedrijf te zien. Wij gaan in 2016 bekijken wat het effect hiervan is; wat betekent dit bijvoorbeeld voor de markt voor internettoegangsdiensten? 

 

Behandelde stellingen:

Contactpersonen

  • Michiel
    van Dijk
  • Peter
    Boezaard
 
 

Wanneer ik een app installeer krijg ik onvoldoende informatie over wat een app doet op mijn telefoon en tot welke gegevens de app toegang krijgt.

 

Ik gebruik een adblocker om mijn computer of mobiele telefoon te beschermen tegen kwaadaardige software. Geef uw mening in een reactie.

 
 

Wat is uw grootste ergernis, zorg en of drempel om producten (zoals kleding, schoenen, elektronica etc.) online bestellen?

 

Ik ben niet bereid om voor een gratis website te betalen met mijn persoonsgegevens. Ik betaal liever een klein bedrag om de website te mogen bekijken.

 
 

Telecomaanbieders die eigen content bezitten, moeten deze ook beschikbaar stellen aan andere netwerkaanbieders.

 

Bundels zorgen ervoor dat minder consumenten overstappen tussen telecombedrijven en leiden daarom tot minder concurrentie. Eens of oneens?

 
 

Ik beoordeel aan het eind van mijn contract altijd of ik een goedkopere aanbieder vind?