Resultaten consultatie Duidelijke tarieven en voorwaarden

ACM heeft gedurende 5 weken 5 stellingen online gezet over het thema duidelijke tarieven en voorwaarden. Daarnaast hebben wij via de Facebookpagina van ConsuWijzer vragen en stellingen voorgelegd aan consumenten. Via Facebook discussieerden consumenten vooral over sluipkosten bij concert- en theatertickets. Consumenten begrijpen niet waarom deze kosten niet gewoon in of bij de prijs kunnen worden vermeld. Daarnaast hebben meerdere consumenten hun ervaringen met onduidelijke voorwaarden bij telecomabonnementen met ons gedeeld.

Ronde tafel

ACM heeft in een ronde tafel met 6 organisaties van bedrijven en consumenten van gedachten gewisseld over sluipkosten. Over het belangrijkste uitgangspunt waren de aanwezigen het eens: wanneer bedrijven een aanbod doen aan consumenten moeten zij kosten waar een consument niet omheen kan meteen bij de prijs vermelden. Met de aanwezigen hebben we het ook gehad over de vraag hoe je dat in de praktijk invult: hoe bepaal je in een specifieke branche welke kosten ‘extra’ zijn en welke onvermijdbaar? Blijft er ruimte voor aanbieders om hun producten en diensten op verschillende manieren aan te bieden: ‘kaal’ met extra opties of juist ‘all-in’?  Dit zijn vragen waarmee wij in 2016 met betrokken partijen aan de slag gaan. 

Vervolgstappen

ACM gaat in 2016 onderzoek doen naar het probleem van sluipkosten. Daarnaast verkennen we de problemen die consumenten hebben met onduidelijke tarieven en voorwaarden bij telecomdiensten. De ervaringen van consumenten en andere bijdragen uit de consultatie vormen belangrijke input voor onze aanpak.

 

Behandelde stellingen:

Contactpersonen

  •  
  • Winnie
    van Heesch
 
 

Telecomaanbieders moeten meer doen om te voorkomen dat klanten worden geconfronteerd met onverwacht hoge rekeningen

 

In advertenties voor mobiele abonnementen zijn de details over de smartphone vaak beter te vinden dan de voorwaarden van het abonnement.

 
 

Er is geen goede reden om de prijs van een auto te adverteren zonder de autorijklaarkosten.

 

Ticketverkopers zijn verantwoordelijk voor duidelijke prijzen. Ongeacht de vraag wie de bijkomende kosten bepaalt.

 
 

Aanbieders kunnen altijd alle bijkomende kosten bij de geadverteerde prijs vermelden.